Po co są przerzutki w rowerze?

Przerzutki w rowerze są spotykane coraz częściej. Teraz każdy nowszy rower posiada przerzutki, jednak w różnych formach i w ilości biegów. Przerzutki rowerowe co to jest? Dokładnie pod kątem typowo technicznym, przerzutka rowerowa, jest to część układu napędowego roweru, która odpowiada za zmianę przełożeń.

Jest ona przymocowana na haku tylnego widelca ramy. Natomiast przerzutka zewnętrzna, ma za zadanie zmieniać przełożenie, poprzez przerzucanie łańcucha między tylnymi zębatkami. Po co przerzutki w rowerze? Otóż przerzutki, nie są zamontowane w rowerze bez powodu, ponieważ mają one nie tylko ułatwiać nam jazdę, ale także powodować, że rower będzie miał mniejsze ryzyko awarii.

Przerzutki w rowerze jak działają

Przerzutki w rowerze jak ustawić, żeby dobrze nam się jechało? Przerzutki w rowerze jak używać, żeby nie zniszczyć roweru? Jeśli nie chcemy zniszczyć naszego roweru, to podczas, gdy zmieniamy bieg, bez różnicy czy to na wyższy, czy niższy, musimy przestać pedałować, dopóki łańcuch nie zmieni swojego położenia. Można by powiedzieć, że działa to prawie tak samo, jak skrzynia manualna w samochodzie. W zwykłym rowerze, który nie ma przerzutek, na pewno dużo ciężej podjeżdżało się nim pod jakiekolwiek górki, a o tych dużo bardziej stromych już nie wspominając. Tutaj na ratunek przychodzą nam przerzutki, które w tych czasach, są już praktycznie przy każdym rowerze. Niektóre z nich mają maksymalnie 3 biegi, inne mają maksymalnie 5, a jeszcze inne posiadają ich, aż 7. Nawet te z małą ilością biegów, bardzo ułatwiają nam życie. Tutaj przykład roweru z przerzutkami, które jako maksymalny bieg mają 3. Otóż gdy zazwyczaj jeździmy na tym ostatnim, zaznaczonym cyfrą 3, to przy podjeżdżaniu pod górkę, możemy go zmienić na 2 bieg, albo jak jeszcze będzie nam się ciężej jechać, to zmieniamy go na najlżejszy do pedałowania bieg, opisany jako 1. Dzięki temu nie będziemy musieli zsiąść z roweru, i prowadzić go pod górkę, tylko będziemy w stanie podjechać nim, na sam jej czubek. Przerzutki, które posiadają 7 biegów, mają o tyle dobrze, że zazwyczaj tym standardowym biegiem, jest bieg 5. Gdy ustawimy 6 lub 7 bieg, będzie nam się bardzo ciężko pedałować. Więc w czym przydatne są te biegi? Otóż właśnie dlatego, że ustawiając na cięższy bieg, automatycznie wolniej pedałujemy i nacisk na pedały się zwiększa, przez co jedziemy z dużo większą prędkością, niż byłoby to normalnie.

Przerzutki w rowerze rodzaje

Rodzajów przerzutek w rowerze jest kilka. Są takie przerzutki, jak manetki na ramę, które teraz już prawie nie są możliwe do kupienia, po prostu wymarły; manetki na końce kierownicy; klamkomanetki szosowe; manetki dźwigniowe; manetki cynglowe; klamkomanetki Dual Control oraz manetki obrotowe, czyli te najbardziej popularne. W nich przerzucanie biegu polega na tym, że po prostu przekręca się manetkę w przód, co powoduje wrzucenie wyższego biegu, albo przekręcenie jej do siebie, co skutkuje zmniejszeniem biegu.